Post-apo to nie rurki z kremem, a operowanie ludzi nigdy nie byลo proste. W ลwiecie post-apo ciฤลผko o sterylne warunki nie mรณwiฤ c juลผ o zaawansowanym sprzฤcie medycznym. Jednoczeลnie poziom wiedzy medycznej nie jest wiฤkszy niลผ w obecnych czasach. Oznacza to, ลผe kaลผda operacja, ktรณra w naszych warunkach jest bardzo trudna lub nie wykonalna jest z gรณry skazana na poraลผkฤ. Oczywiลcie nadal moลผesz prรณbowaฤ jฤ przeprowadziฤ ale na 1000 % pacjent umrze w jej trakcie lub chwilฤ po.
Jeลผeli nie jesteล pewny, czy dana operacja siฤ uda, zgลoล siฤ do Chomzika w celu przedyskutowania problemu.
Przykลadowa karta rany, opis poszczegรณlnych elementรณw znajdziesz poniลผej
Jeลผeli opis rany mรณwi, ลผe pacjent potrzebuje operacji, a po niej i tak ma okaleczenie, sฤ trzy wyjลcia:
Pierwsze, to zoperowaฤ pacjenta i nastฤpnie wykonaฤ drugฤ operacjฤ by zoperowaฤ okaleczenie.
Drugie, to zoperowaฤ pacjenta i zostawiฤ okaleczenie.
Trzecie wyjลcie, to przy operacji moลผemy dodaฤ do poziomu trudnoลci +3 i zoperowaฤ wszystko na raz.
Kaลผdฤ operacjฤ moลผna przeprowadziฤ w kilku chirurgรณw. Maksymalna iloลฤ chirurgรณw, ktรณrzy mogฤ przeprowadzaฤ jednฤ operacjฤ na raz, to 2. W takim wypadku, bierzemy poziom rany, nastฤpnie dzielimy go przez iloลฤ zaangaลผowanych chirurgรณw i zaokrฤ glamy w gรณrฤ. Kaลผdy z chirurgรณw musi przeprowadziฤ udanฤ operacjฤ o tej wartoลci, przy pomocy wลasnego zestawu chirurgicznego. Jeลผeli choฤ jedna z operacji siฤ nie powiedzie, pacjent umiera.
Czasami pacjent posiada okaleczenie, jest to staลe uszkodzenie, ktรณre nie zagraลผa ลผyciu pacjenta. Jeลผeli pacjent chce wyleczyฤ swoje okaleczenie (NIE BLIZNฤ), naleลผy wykonaฤ operacjฤ, na normalnych zasadach o trudnoลci 5. Jeลผeli operacja siฤ nie uda, pacjent umiera.
Przed kaลผdฤ operacjฤ naleลผy podaฤ pacjentowi Painkiler. W przypadku, gdy tego nie zrobimy trudnoลฤ operacji roลnie o 1.
Zamiast painkillera moลผna zastosowaฤ odpowiedni ลrodek anestezjologiczny (np. Ketaminium Hydroxyalkanium) w takim wypadku operacja jest o 1 ลatwiejsza.
Na przeprowadzenie operacji masz 15 minut. Przed rozpoczฤciem operacji naleลผy aktywowaฤ minutnik poprzez przekrฤcenie go na pozycje 55โ w celu nakrฤcenia sprฤลผyny a nastฤpnie ustawiฤ na 15โ. Czas ten moลผe zostaฤ zmodyfikowany odpowiednimi sztuczkami.
Operacja polega na tym, ลผe wyciฤ gasz tyle kart, ile wynosi trudnoลฤ rany (cyfra na karcie rany zmodyfikowana o wartoลci z karty trafienia i ewentualne ลrodki farmakologiczne). Karty z talii naleลผy wyciฤ gaฤ pojedynczo. Po kaลผdej karcie musisz wyciฤ gnฤ ฤ z pojemnika symbole przedstawione na karcie, wykorzystujฤ c narzฤdzia do operacji. Po wyciฤ gniฤciu wszystkich wymaganych symboli, przedstawionych na wyciฤ gniฤtej karcie ran, operacja koลczy siฤ sukcesem. Operacja koลczy siฤ poraลผkฤ w wypadku, gdy skoลczy siฤ czas, chirurg wyciฤ gnie nieodpowiedni symbol z pojemnika lub gdy iloลฤ symboli na wyciฤ gniฤtych kartach uniemoลผliwia wykonanie operacji. Po skoลczonej operacji naleลผy wyciฤ gniฤte symbole umieลciฤ ponownie w butelce, a taliฤ kart potasowaฤ.
Operacje przeprowadza siฤ z wykorzystaniem specjalistycznego sprzฤtu na ktรณry skลada siฤ:
Istnieje 9 symboli, ktรณre moลผna znaleลบฤ na kartach chirurga i w pojemniku z symbolami.
Jeลผeli w opisie rany, jest wymagana interwencja chirurga lub operacja, oznacza to, ลผe sฤ potrzebne twoje usลugi. Na szczycie Karty Rany jest przedstawiona cyfra, to ona najbardziej nas interesuje gdyลผ okreลla ona poziom trudnoลci operacji.
Na terenie moลผna pozyskaฤ 5 rodzajรณw chemii bojowej:
Painkiler โ ลrodek przeciwbรณlowy, niezbฤdny do operacji.
Ketaminium Hydroxyalkanium - Wziewno-doustno-doodbytniczy ลrodek anestezjologiczny o przyspieszonym dziaลaniu. Moลผna uลผywaฤ w czasie operacji zamiast painkillera.
Medpak โ medpak to chemia, ktรณra leczy ranฤ do 5 poziomu, ale nie niwelujฤ ce okaleczenia. W przypadku lekkiej rany na karcie trafienia leczy jฤ bez koniecznoลci rozpatrywania karty ran. Ratuje ลผycie. Pamiฤtaj, ลผe zaลผycie 3 Medpakรณw jednego dnia skutkuje ลmierciฤ .
Deadline โ Trochฤ jak medpak, ale leczy kaลผda ranฤ (nie ลmierฤ) i nie ma limitรณw uลผycia dziennie. Ciฤลผki do zdobycia, zachowaj na czarnฤ godzinฤ. Rรณwnieลผ nie leczy okaleczeล.
AR-23 โ Eksperymentalny rodzaj chemii. Leczy jedno okaleczenie
Ranny wyglฤ da na spragnionego. Daj mu coล do picia, to na pewno go uspokoi.
Naleลผy uspokoiฤ rannego. Nawet jak nie panikuje kilka ciepลych sลรณw moลผe ukoiฤ rany.
โต
โต
Gdy na karcie trafienia pojawia siฤ Rana (Lekka, Ciฤลผka lub Krytyczna), medyk ma najwiฤcej do roboty.
Naleลผy wylosowaฤ kartฤ rany i rozpatrzyฤ jej skutki:
Medyk to profesja, ktรณra pozwala na uratowanie ลผycia rannemu koledze. Posiadasz mistycznฤ wiedzฤ w jaki sposรณb zatkaฤ dziurฤ po kuli ลผeby krew nie wyciekaลa czy teลผ jak zaszyฤ ranฤ ลผeby wnฤtrznoลci nie staลy siฤ zewnฤtrznoลciami. Jeลผeli zdecydujesz siฤ graฤ medykiem, powinieneล zaopatrzyฤ siฤ w coล do pisania (czymล trzeba wypisywaฤ recepty) oraz bandaลผe (mogฤ byฤ to np. paski ze starego przeลcieradลa, im brudniejsze tym lepiej โ to post-apo!). Ponadto zalecamy przewidzenie w stroju odpowiedniego miejsca na przechowywanie kart trafieล oraz kart ran ktรณre bฤdziesz wydawaล graczom ลผeby nie myliลy ci siฤ z innymi elementami fabularnymi.
A teraz trochฤ o tym jak dziaลa twoja profesja. Kaลผdy gracz posiada kartฤ trafienia. Jest to karta, ktรณrฤ otwiera siฤ po trafieniu. Na tej karcie moลผna znaleลบฤ 5 rodzajรณw efektu: Nic ci siฤ nie staลo, Stres pola walki, Lekka Rana, Ciฤลผka Rana, Krytyczna Rana. Karty trafienia sฤ jednorazowe, po ich otwarciu naleลผy je przedrzeฤ na pรณล aby uniknฤ ฤ omyลkowego ponownego wykorzystania tej samej karty.
W przypadku Stresu pola walki, gracz bฤdzie panikowaล. Nastฤpnie naleลผy dostarczyฤ mu nowฤ Kartฤ Trafienia.
W przypadku nic siฤ nie staลo, gracz musi zostaฤ sprawdzony, czy rzeczywiลcie nic mu nie jest i nastฤpnie naleลผy daฤ mu nowฤ Kartฤ Trafienia
W przypadku Lekkiej Rany, gracz ma 5 minut aby otrzymaฤ niezbฤdnฤ pomoc medycznฤ . Jeลผeli nosi ciฤลผki pancerz, moลผe on zignorowaฤ tฤ ranฤ. Na tฤ ranฤ dziaลa rรณwnieลผ Medpak. W przypadku pancerza lub medpaka, graczowi naleลผy dostarczyฤ nowฤ kartฤ trafienia.
W przypadku Ciฤลผkiej Rany, gracz ma 5 minut aby otrzymaฤ niezbฤdnฤ pomoc medycznฤ . Tutaj pomoลผe tylko interwencja sanitariusza lub Deadline. Poziom trudnoลci wylosowanej rany (patrz โOpatrywanie ranโ) wzrasta o +1 (naleลผy zapisaฤ to na karcie rany).
W przypadku Krytycznej Rany, gracz ma 1 minutฤ aby otrzymaฤ niezbฤdnฤ pomoc medycznฤ . Tutaj pomoลผe tylko interwencja sanitariusza lub Deadline. Poziom trudnoลci wylosowanej rany (patrz โOpatrywanie ranโ) wzrasta o +3 (naleลผy zapisaฤ to na karcie rany).
Rana nie wyglฤ da zbyt dobrze. Musisz jฤ zabandaลผowaฤ, ลผeby uniknฤ ฤ infekcji.
Jakaล koลฤ zostaลa zลamana lub pฤkniฤta. Naleลผy usztywniฤ miejsce rany. Wystarczy jakiล patyk. Bez przesady.
Ranny jest w szoku i naleลผy poczฤstowaฤ go jakimล dragiem. Uลmierzy to bรณl, ktรณry po szoku na pewno bฤdzie bardzo duลผy.
9 symboli, ktรณre moลผna znaleลบฤ na kartach chirurga
Poziom trudnoลci operacji
W trakcie trwania gry walki miฤdzy uczestnikami gry (Graczami, mobami etc.) mogฤ byฤ rozstrzygane na dwa sposoby โ walkฤ strzeleckฤ (z wykorzystaniem replik ASG) bฤ dลบ walkฤ wrฤcz (z wykorzystaniem otulin).
Uwaga: ze wzglฤdu na uลผywanie w trakcie gry replik ASG na terenie caลej gry obowiฤ zuje BEZWZGLฤDNY OBOWIฤZEK noszenia okularรณw ochronnych zatwierdzonych przed grฤ terenowฤ , z wyลฤ czeniem stref do tego wyznaczonych (strefy Off-ASG) acz zalecane jest noszenie okularรณw takลผe w strefach Off-ASG.